Opublikowano: 2022-01-13 12:54:00 | Kategoria: Psychoanaliza | Autor: Katarzyna Potyczka

Mindfulness

Co to jest? Co nam to daje?
 
Dzisiejszy świat zmusza nas do coraz większego zaangażowania w życie. Mamy być wszędzie i to na 100%. W pracy musimy być numerem 1, wymagający szef, co rusz daje nam nowe zadania z plakietką na wczoraj. Po pracy wchodzimy w rolę superbohaterów dla naszych dzieci. Nie tylko zabawa, ale także obiad, pranie, sprzątanie i cała masa innych obowiązków. Podczas tych wszystkich czynności myślimy, co będziemy robić jutro, jak bardziej efektywnie zaplanować dzień. Myślimy też jak możemy podnieść nasze kompetencje, aby być jeszcze lepszymi. Cały czas żyjemy na wysokich obrotach. Robiąc jedno myślimy o tym, co będziemy robić później. Odpoczynek odkładamy „na potem". Kiedy w końcu nadchodzi moment relaksu, odpoczywamy na niby. Chcemy wszystko zobaczyć, wszystkiego spróbować. A tak się nie da! Efektem końcowym jest stres, który w nadmiarze prowadzi do różnych chorób.

Jak zatem żyć pełnią życia? Być tu i teraz? Czerpać prawdziwą przyjemność z każdej chwili?

Mindfulness, po polsku oznacza uważność. Ma za zadanie uświadomić nas, jak ważny jest dany moment, jak bardzo ważni jesteśmy my we własnym życiu.

MindfulnessBasedStressReduction (MBSR- redukcja stresu opartego na uważności) została utworzona przez profesora Jona Kabata- Zinna. Amerykański profesor jest również założycielem Stress Reduction Clinic na University of Massachusetts Medical School. Polega ona na medytacji oraz na hatha jodze i trwa 8 tygodni. Medytacja ta nie jest powiązana z żadną religią, jej działanie ma charakter terapeutyczny. Pomaga ludziom radzić sobie ze stresem, trudnymi emocjami, jak również ze złością. Wykonując zalecane ćwiczenia mamy odrzucić wszystkie napływające myśli. Zaczynając myśleć o czymś innym (przeszłości bądź przyszłości) nasza uwaga zostaje zakłócona, tym samym daną czynność wykonujemy mechanicznie. Natomiast skupiając całą uwagę na wykonywanej czynności pozwala nam to na szersze doznawanie emocji, na byciu tu i teraz.

Uważność jest czymś naturalnym, ale zaniedbywanym w dzisiejszych czasach. Systematyczne ćwiczenia przywrócą stan pierwotny. Staniemy obok naszych zmartwień, pragnień, czy gniewu. Te emocje nadal będą istnieć, jednakże będziemy do nich podchodzić świadomie. Zwolnimy w ciągu dnia, zmieni się całe nasze życie.

Autor wpisu

Katarzyna Potyczka

Psycholog Psychoterapeuta

Konsultacja indywidualna • 150 zł

Jestem Psychologiem i Psychoterapeutą w trakcie certyfikacji. Pracuję indywidualnie z osobami dorosłymi, jak również z parami. Moją specjalnością jest psychologia kliniczna. Pomagam ludziom, którzy doświadczają ciągłego stresu, uczucia niepokoju, lęku, borykają się z fobiami, z Zespołem Stresu Pourazowego, z kryzysem emocjonajnym oraz z depresją.

Zobacz profil Umów wizytę

Zakres pomocy

  • Lęki/fobie
  • Depresja
  • Kryzysy życiowe
  • Trauma
  • Ataki paniki
  • Stres
  • Radzenie sobie z trudnymi emocjami
  • Trudności w relacjach rodzinnych/ małżeńskich
  • Zaburzenia osobowości
  • Mindfulness

Zobacz inne wpisy

Obszary pomocy

Leczenie bezsenności

Zaburzenia snu mogą być zarówno objawem, jak i oddzielną jednostką chorobowa - zaglądnij d nowego artykułu i zobacz co piszemy o bezsenności.

Czytaj więcej

Psychoanaliza

Nastolatkiem trudno być.

Czy tak rzeczywiście trudno być nastolatkiem? Jakie są tego aspekty?

Czytaj więcej

Obszary pomocy

Leczenie Anoreksji

Anoreksja, inaczej zwana jadłowstrętem psychicznym jest poważnym schorzeniem z grupy zaburzeń odżywiania. Zapraszam do wpisu poświęconego w całości temu zaburzeniu.

Czytaj więcej

Obszary pomocy

PTSD Zespół Stresu Pourazowego

Kilka słów o tym do czego może doprowadzić traumatyczny stres.

Czytaj więcej

Wszystkie wpisy

internetowa poradnia psychologiczna

Psycholog Online
Ul. Lubelska 13a/4
35-241 Rzeszów
Telefon: 505-635-355
E-mail: kontakt@psychologonline-24.pl
NIP: 865-244-89-08
REGON: 180799934